Splitt/kopier booking

Bakgrunn

CIS har støtte for å dele/kopiere en booking. Hensikten er denne: hvis man har en gjest som ønsker opphold over en lengre periode, men hvor man kun har kapasitet i deler av perioden, så kan man dele bookingen og behandle de to periodene hver for seg (f.eks ved å sette på venteliste i perioden hvor man ikke har kapasitet). 

Hvis man splitter en booking som beskrevet under UTEN å velge noen splittdato, oppretter man i praksis bare en kopi av den opprinnelige bookingen. 

Splitt booking kan gjøres på bookinger med status Bestilt. Husk på at det kan være regler knyttet til ekstra belastning av ankomst/avreisedatoer som kan få konsekvens ved å splitt bookinger på denne måten. 

Fremgangsmåte

Åpne bookingen du ønsker å splitte.

Som man ser av bookingen over er perioden for denne 9.10 - 10.11. Trykk på Split booking:

Velg dato. Avreise dato på den opprinnelige bookingen vil settes til dagen før denne datoen, mens den nye kopien vil starte på denne datoen. Hvis du ikke velger en dato her vil begge bookingene ha samme periode. 

Meldingen under vil vises, og man kan velge å gå til den nye bookingen:

I bookingoversikten ser vi nå at vi har fått to bookinger på gjesten:

Disse kan nå behandles hver for seg, f.eks ved å sette bookingen for den siste perioden på venteliste.